Hoe verminder je stress?

Vrouwen hebben meer stress dan mannen. Dat is een feit. Hoe komt dat nou en wat zijn manieren om stress te verminderen?

Zijn we als vrouw emotioneler of zwakker dan een man? Nee! Natuurlijk zijn we dat niet.  Hoe komt het dan wel? Allereerst spelen verschillende privé aspecten een rol bij stress. We nemen als vrouw hartstikke veel rollen op ons, bijvoorbeeld het bijdragen van het welzijn bij anderen. Dit vergt het uiterste van onszelf. Denk aan werken, het huishouden draaiende houden, de kinderen verzorgen etc. Hierin willen we ook nog allemaal perfect zijn. Dit levert stress op! Daarnaast zijn er nog biologische oorzaken waardoor vrouwen meer stress ervaren dan mannen. Mannen hebben bijvoorbeeld van nature een hogere aanmaak van serotine, wat zorgt voor stressvermindering. Ook heeft een onderzoek aangetoond dat vrouwen stress anders verwerken dan mannen. Wij vrouwen reageren veel heftiger op stress. We zitten als vrouw gewoon anders in elkaar dan mannen, maar we zijn zeker niet zwakker dan een man. Het is dus helemaal niet gek als je stress hebt, maar hoe kan je deze stress nou verminderen?

#1 Beweeg

Als je hoofd vol zit dan is het lastig om te ontspannen, het is dus juist beter om actie te gaan ondernemen. Meer bewegen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Pak bijvoorbeeld vaker de fiets. Stress stimuleert het hormoon adrenaline. Door lekker te gaan bewegen kan je dit hormoon makkelijker afbreken. Of kom natuurlijk kickboksen. Dit maakt helemaal je hoofd leeg. Ervaar het en oordeel zelf met onze gratis proefles.

#2 Lach

Veel lachen verlaagt je bloeddruk. Mensen met een hoge bloeddruk hebben gemiddeld meer stress. Het is natuurlijk geen straf om veel te lachen! Grijp elk moment aan om in een deuk te liggen. Love the life you live!

#3 Vermijd suiker en eet gezond

Als je stress hebt raakt je lichaam uit balans. Hierdoor kun je extra veel trek hebben in ongezonde snacks (héél herkenbaar). Probeer deze verleiding te weerstaan, hoe moeilijk dit ook is. Het helpt echt om je stress te verminderen! Probeer regelmaat te krijgen in je eetpatroon, en vermijd suikers.

#4 Mediteer

Meditatie begint bij het letten op je ademhaling. Word je hier bewust van. Als je stress hebt merk je al snel dat je oppervlakkig ademhaalt. Als je het gevoel van stress wilt verminderen, haal dan rustig en diep adem vanuit je buik. Ga vervolgens in een rustige omgeving zitten of liggen en probeer je tien minuten lang te focussen. Dit kan lastig zijn aan het begin. Hou dit vol en het wordt vanzelf makkelijker! Mediteren verlaagt je hartslag en vermindert de aanmaak van stresshormonen. Ook verlaagt het je bloeddruk en verheldert het je geest. Een aanrader dus en voor iedereen haalbaar!